Ügyleírás
Bejelentést követően gyakorolhatók:
– a R. 1. számú mellékletében felsorolt ipari tevékenység;
– a R.2. számú mellékletben meghatározott ipari tevékenység, ha külön jogszabályban ipari területként meghatározott területen található a telep, vagy ha nem ipari területen van a telep, de ha a telepként szolgáló építmény vagy építményben az önálló rendeltetési egység a tevékenység végzésének megfelelő rendeltetésre 6 hónapnál nem régebbi véglegessé vált használatbavételi engedéllyel vagy tudomásulvétellel, illetve fennmaradási egyben használatbavételi engedéllyel rendelkezik.
Jogerős telepengedély birtokában folytatható a tevékenység
– a fent nem említett esetekben
A R. 3.§ (1) bekezdésére figyelemmel a bejelentést, illetve a telepengedély kiadása iránti kérelmeket a telep fekvése szerint illetékes település önkormányzat jegyzőjéhez kell benyújtani.
Bejelentés köteles tevékenység esetén az ipari tevékenység folytatója – az ipari tevékenység megkezdését megelőzően – megteszi a bejelentést az eljáró hatóság, azaz Sárospatak Város Jegyzője felé.
Az eljáró hatóság meggyőződik arról, hogy a helyi építési szabályzat, illetve annak hiányában a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény 83. §-a szerint a kérelemben feltüntetett telepen az adott tevékenység végezhető-e.
– Ha az adott tevékenység a telepen nem végezhető, az ipari tevékenység végzését megtiltja, és a telepet bezáratja.
– Ha az adott tevékenység a telepen végezhető, a telepet haladéktalanul nyilvántartásba veszi.
Telepengedély köteles tevékenység esetén az ipari tevékenység folytatója benyújtja kérelmét az eljáró hatóság – azaz, Sárospatak Város Jegyzője – felé.
Az eljáró hatóság meggyőződik arról, hogy a helyi építési szabályzat, illetve annak hiányában a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény 83. §-a szerint a kérelemben feltüntetett telepen az adott tevékenység végezhető-e.
– Ha az adott tevékenység a telepen nem végezhető, a kérelmet elutasítja.
– Ha az adott tevékenység a telepen végezhető, szakhatóságok bevonásával lefolytatja az engedélyezési eljárást.
Az egyes közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII.29.) kormányrendeletben meghatározott szakkérdésben az ügyfélnek az eljárás megindítása előtt benyújtott kérelmére a telepengedélyezési eljárás tekintetében szakhatóságként kijelölt hatóság hat hónapig felhasználható előzetes szakhatósági állásfoglalást ad ki.
A jegyző a telepek nyilvántartásba vételét követően a bejelentés másolatával, illetve a telepengedély megadásáról szóló határozattal értesíti az érintett hatóságokat, szakhatóságokat is.
A telepengedélyezési eljárásban ügyfélnek minősül a teleppel közvetlenül szomszédos, a teleppel közös határvonalú, telekhatárú ingatlan tulajdonosa, társasház esetében a közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke, lakásszövetkezet esetében az elnök.
Az ipari tevékenység végzője a nyilvántartásba bejegyzett adatainak változását, vagy az ipari tevékenység megszüntetését haladéktalanul, írásban köteles a jegyzőnek bejelenteni.
Amennyiben a tevékenység folytatója
a jegyző az ipari tevékenység folytatását megtiltja, illetve a telepengedélyt visszavonja, és a tevékenységet, illetve a telepet törli a nyilvántartásból.
Jogszabályi háttér:
57/2013. (II.27.) kormányrendelet a telepengedély, illetve a telep létesítésének bejelentése alapján gyakorolható egyes termelő és egyes szolgáltató tevékenységekről, valamint a telepengedélyezés rendjéről és a bejelentés szabályairól.
186/2009. (IX.10.) kormányrendelet a bejelentésköteles szolgáltatási tevékenységek tekintetében a bejelentés elmulasztása esetén fizetendő bírságról, továbbá a szolgáltatás felügyeletét ellátó hatóságok általános kijelöléséről.
35/1999. (X.13.) BM rendelet a telepengedélyezési eljárásért fizetendő igazgatási szolgáltatás díjáról.
280/2024. (IX.30.) kormányrendelet a településrendezési és építési követelmények alapszabályzatáról,
Kérelmet benyújtó személye:
Az ügyfél vagy az ügyfél törvényes képviselője vagy meghatalmazottja.
Kérelem benyújtás formája és módja:
Vállalkozások az Elektronikus Önkormányzati portálon (nyitólap: https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap) a megfelelő űrlap kitöltésével.
Eljárás díja:
Az eljárás az ügyfél számára a bejelentésköteles tevékenységnél díj, illeték és költségmentes. A telepengedélyezési eljárás igazgatási szolgáltatási díja az első fokú eljárásban 5 000 Ft. /57/2013. (II.27.) kormányrendelet 12. §-a, a 35/1999 (X.13.) BM rendelet 1. §-a/
Ügyintézési idő:
A szolgáltatás felügyeletét ellátó hatóság a bejelentést követő 8 napon belül igazolást ad ki, a szolgáltatót 15 napon belül pedig nyilvántartásba veszi. Engedélyeztetési eljárás esetén 30 nap.
Ügyet intéző iroda:
Adóügyi és Iratkezelési Iroda 3950 Sárospatak, Rákóczi út 32.
Irodavezető:
Tamás Zoltánné tamasnevali@sarospatak.hu 47/513-261
Ügyet intéző kolléganő:
Szabó Lajos Csabáné szaboneandi@sarospatak.hu 47/513-269
Sárospatak Város Önkormányzati Adóhatóság elérhetőségei:
E-mail cím: sarospatak@sarospatak.hu Honlap cím: www.sarospatak.hu
Telefonszám: +36 (47) 513-240
Ügyfélfogadás helye:
Sárospatak Város Polgármesteri Hivatal, Sárospatak, Rákóczi út 32.
Ügyfélfogadási idő:
Hétfő: 8.00-12.00, 13.00-16.00 óráig,
Szerda: 8.00-12.00 óráig és 13.00-17.30 óráig,
Péntek: 8.00-12.00 óráig
ePapír benyújtás:
Címzett: Sárospatak Város Önkormányzata, Témacsoport: Egyéb
Ügytípus: Egyéb
https://epapir.gov.hu/
Hivatali Kapu elérhetősége:
HIVATAL RÖVID NEVE: POLGHIVSP
KRID: 505090126
A hivatal teljes neve:
Sárospataki Polgármesteri Hivatal
Ügyleírás
A kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009.(IX.29.) Korm. rendelet (továbbiakban: R.) értelmében kereskedelmi tevékenység a forgalmazott termékkörtől függően a kereskedelmi hatósághoz tett bejelentés és nyilvántartásba vételt követően, illetve a kereskedelmi hatóság által kiadott és véglegessé vált működési engedély birtokában végezhető.
Kereskedelmi hatóságként a kormány a kereskedő székhelye szerinti települési önkormányzat jegyzőjét jelölte ki a mozgóbolt útján folytatott kereskedelmi tevékenység az üzleten kívüli kereskedelem, a csomagküldő kereskedelem, az automatából történő értékesítés, a közlekedési eszközön folytatott értékesítés és az üzleten kívüli kereskedelem esetében.
Az itt nem említett kereskedelmi tevékenységek – azaz üzletben, bevásárló központban, vásáron vagy piacon, közterületen vagy közvetlen értékesítés keretében végzett kereskedés – esetében kereskedelmi hatóságként a kereskedelmi tevékenység helye szerinti települési önkormányzat jegyzője jár el.
Aki Magyarország területén kereskedelmi tevékenységet kíván folytatni, köteles az erre irányuló szándékát a kereskedelmi hatóságnak bejelenteni, a fentiek szerint, a tevékenység helye vagy a vállalkozó székhelye szerinti települési önkormányzat jegyzőjéhez. A jegyző a bejelentésről a R. 2. melléklete szerinti adattartalommal nyilvántartást vezet.
A R. 3. mellékletében felsorolt termékek kizárólag üzletben forgalmazhatóak, és a kereskedőnek működési engedélyt kell kérnie forgalmazásukhoz az üzlet helye szerinti települési önkormányzat jegyzőjétől. A jegyző a működési engedély megadásával egyidejűleg az üzletet nyilvántartásba veszi.
A kereskedő a kereskedelmi tevékenység bejelentéséről szóló bejelentésében, illetve a működési engedély kiadása iránti kérelmében feltüntetett adataiban bekövetkezett változást haladéktalanul, míg a nyitvatartási idő változását, az azt megelőző nyolc napon belül köteles a jegyzőnek bejelenteni. Az üzlet megszűnését a megszűnést követő 8 napon belül kell bejelentenie.
Jogszabályi háttér:
210/2009. (IX.29.) kormányrendelet a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről,
186/2009. (IX.10.) kormányrendelet a bejelentésköteles szolgáltatási tevékenységek tekintetében a bejelentés elmulasztása esetén fizetendő bírságról, továbbá a szolgáltatás felügyeletét ellátó hatóságok általános kijelöléséről,
Kérelmet benyújtó személye:
Az ügyfél vagy az ügyfél törvényes képviselője vagy meghatalmazottja.
Kérelem benyújtás formája és módja:
Vállalkozások az Elektronikus Önkormányzati portálon (nyitólap: https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap) a megfelelő űrlap kitöltésével.
Eljárás díja:
Az eljárás az ügyfél számára díj, illeték és költségmentes.
Ügyintézési idő:
A szolgáltatás felügyeletét ellátó hatóság a bejelentést követő 8 napon belül igazolást ad ki, a szolgáltatót 15 napon belül pedig nyilvántartásba veszi. Engedélyeztetési eljárás esetén 20 nap.
Ügyet intéző iroda:
Adóügyi és Iratkezelési Iroda 3950 Sárospatak, Rákóczi út 32.
Irodavezető:
Tamás Zoltánné tamasnevali@sarospatak.hu 47/513-261
Ügyet intéző kolléganő:
Szabó Lajos Csabáné szaboneandi@sarospatak.hu 47/513-269
Sárospatak Város Önkormányzati Adóhatóság elérhetőségei:
E-mail cím: sarospatak@sarospatak.hu Honlap cím: www.sarospatak.hu
Telefonszám: +36 (47) 513-240
Ügyfélfogadás helye:
Sárospatak Város Polgármesteri Hivatal, Sárospatak, Rákóczi út 32.
Ügyfélfogadási idő:
Hétfő: 8.00-12.00, 13.00-16.00 óráig,
Szerda: 8.00-12.00 óráig és 13.00-17.30 óráig,
Péntek: 8.00-12.00 óráig
ePapír benyújtás:
Címzett: Sárospatak Város Önkormányzata, Témacsoport: Önkormányzati igazgatás, Ügytípus: Kereskedelmi ügyek
https://epapir.gov.hu/
Hivatali Kapu elérhetősége:
HIVATAL RÖVID NEVE: POLGHIVSP
KRID: 505090126
A hivatal teljes neve:
Sárospataki Polgármesteri Hivatal
Ügyleírás:
A szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló 239/2009. (X.20.) Korm. rendelet (továbbiakban: R.) határozza meg Magyarország területén a szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeit és a szálláshely-üzemeltetés bejelentésének rendjét.
Rendelkezései szerint a szálláshely-szolgáltatási tevékenységgel összefüggésben a kereskedelmi és a szolgáltatás felügyeletét ellátó hatóságként a szálláshely fekvése szerint illetékes települési önkormányzat jegyzője (továbbiakban: jegyző) jár el.
Szálláshely–szolgáltatás: üzletszerű gazdasági tevékenység keretében rendszerint nem huzamos idejű éjszakai ott-tartózkodást, pihenést is magában foglaló tartózkodás céljára szálláshely nyújtása és az ezzel közvetlenül összefüggő szolgáltatások nyújtása.
Nem minősül szálláshely-szolgáltatásnak az ingatlan tartós tartózkodás céljából történő használatba adása lakásbérlet, házbérlet, albérlet, vagy ágybérlet keretében.
Szálláshely: szálláshely-szolgáltatás folytatása céljából létesített vagy használt épület, önálló rendeltetési egységet képező épületrész vagy terület, valamint szálláshely-szolgáltatás folytatása céljából, bérbeadás keretében hasznosított, a víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény 87. § 29a. pontja szerinti nyaralóhajó.
Szálláshelytípusok:
Szálláshely-szolgáltatási tevékenység valamennyi szálláshelytípus esetében a jegyzőhöz történt bejelentést követően folytatható. Ezt megelőzően a szálláshely-szolgáltató köteles a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ felé a regisztrációs kötelezettségének eleget tenni.
A jegyző a bejelentés alapján a szálláshelyet nyilvántartásba veszi, a bejelentésről igazolást ad ki, továbbá a tevékenység megkezdéséről az igazolás megküldésével értesíti a jogszabály szerinti hatáskörrel rendelkező egyéb hatóságokat, szakigazgatási szerveket.
A szálláshely-szolgáltatásnak folyamatosan meg kell felelnie az adott szálláshelytípusra vonatkozó, az R. 1. melléklete szerinti bejelentési és üzemeltetési követelményeknek.
A szálláshely szolgáltató a bejelentett adatokban bekövetkezett változást haladéktalanul, a szálláshely megszűnését a megszűnést követő 8 napon belül köteles bejelenteni a jegyzőnek.
Jogszabályi háttér:
239/2009. (X.20.) kormányrendelet a szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről.
Kérelmet benyújtó személye:
Az ügyfél (szálláshely-szolgáltató) vagy az ügyfél törvényes képviselője vagy meghatalmazottja.
Kérelem benyújtás formája és módja:
Gazdálkodó szervezetek, egyéni vállalkozók, valamint elektronikus ügyintézésre kötelezett természetes személyek az Elektronikus Önkormányzati portálon a megfelelő űrlap kitöltésével. Egyéb magánszemélyek postai úton vagy személyesen.
Eljárás díja:
Az eljárás az ügyfél számára díj, illeték és költségmentes.
Ügyintézési idő:
A szolgáltatás felügyeletét ellátó hatóság a bejelentést követő 8 napon igazolást ad ki, a szolgáltatót 15 napon belül pedig nyilvántartásba veszi.
Ügyet intéző iroda:
Adóügyi és Iratkezelési Iroda 3950 Sárospatak, Rákóczi út 32.
Irodavezető:
Tamás Zoltánné tamasnevali@sarospatak.hu 47/513-261
Ügyet intéző kolléganő:
Réthy-Nagy Henrietta nagyhenrietta@sarospatak.hu 47/513-274
Sárospatak Város Önkormányzati Adóhatóság elérhetőségei:
E-mail cím: sarospatak@sarospatak.hu Honlap cím: www.sarospatak.hu
Telefonszám: +36 (47) 513-240
Ügyfélfogadás helye:
Sárospatak Város Polgármesteri Hivatal, Sárospatak, Rákóczi út 32.
Ügyfélfogadási idő:
Hétfő: 8.00-12.00, 13.00-16.00 óráig,
Szerda: 8.00-12.00 óráig és 13.00-17.30 óráig,
Péntek: 8.00-12.00 óráig
ePapír benyújtás:
Címzett: Sárospatak Város Önkormányzata, Témacsoport: Önkormányzati igazgatás, Ügytípus: Kereskedelmi ügyek
https://epapir.gov.hu/
Hivatali Kapu elérhetősége:
HIVATAL RÖVID NEVE: POLGHIVSP
KRID: 505090126
A hivatal teljes neve:
Sárospataki Polgármesteri Hivatal
Ügyleírás
Vásár, piac, bevásárlóközpont, valamint helyi termelői piac a helyük szerinti települési önkormányzat jegyzőjének (továbbiakban: jegyző) engedélyével, illetve a jegyzőhöz történt bejelentést követően üzemeltethető.
a.) Vásár és piac üzemeltetési engedély olyan területre adható, amelyen a településrendezési terv a vásárrendezést, piactartást lehetővé teszi, vagy amely vásár rendezése, helyi termelői piac működése céljából területhasználati hozzájárulással rendelkezik. A területnek, a vásár, illetve piac jellegétől, az ott értékesített termékkörtől, illetve a folytatott tevékenységtől függően, meg kell felelnie a jogszabályban előírt építésügyi, közegészségügyi, élelmiszerlánc-biztonsági, élelmiszer-higiéniai, állat-egészségügyi, növény-egészségügyi, környezetvédelmi, kulturális örökségvédelmi, munkavédelmi és tűzvédelmi követelményeknek, valamint rendelkeznie kell a tevékenység során képződő hulladékok elkülönített gyűjtését biztosító hulladéktárolókkal.
Az eljárás kérelemre indul, amelyben a vásár, illetve a piac fenntartójának a kérelem formanyomtatványon szereplő adatokat kell közölnie, illetve mellékelnie.
Az emberek életét, egészségét és környezetét, anyagi értékeit súlyosan veszélyeztető vagy károsító esemény bekövetkeztére vonatkozó biztonsági tervet az alábbi esetekben kell készíteni:
A jegyző az engedély megadásával egyidejűleg a vásárt, a piacot és annak fenntartóját, valamint üzemeltetőjét nyilvántartásba veszi. A nyilvántartás nyilvános, ezért azt, az önkormányzat honlapján közzéteszi.
A fenntartó haladéktalanul köteles a jegyzőt értesíteni a bejegyzett adatokban történt változásról, valamint a vásár-, illetve a piac megszűnéséről.
b.) Aki bevásárlóközpontot kíván üzemeltetni, köteles az erre irányuló szándékát a jegyzőnek bejelenteni.
A jegyző a bejelentés alapján, – amennyiben az megfelel a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvény (továbbiakban: Szolgtv.) 22. §-ában, valamint a vásárokról, a piacokról és a bevásárlóközpontokról szóló 55/2009. (III.13.) kormányrendelet (továbbiakban: R.) 4/A § (1) bekezdésében foglaltaknak – a fenntartó, az üzemeltető és a bevásárlóközpont adatait nyilvántartásba veszi, majd a bejelentés másolatát a nyilvántartási számmal együtt megküldi az illetékes fogyasztóvédelmi, és a munkavédelmi hatóságnak, valamint az illetékes rendőrkapitányságnak.
A bevásárlóközpont fenntartója a bejegyzett adatokban bekövetkezett változást haladéktalanul köteles bejelenteni a jegyzőnek, aki a változást a nyilvántartásba bejegyzi és erről az érintett hatóságokat tájékoztatja.
c.) Helyi termelői piac üzemeltetésére irányuló szándékot a fenntartónak a piac helye szerint illetékes települési jegyzőnél kell bejelenteni.
A helyi termelői piac olyan piac, ahol a kistermelő a piac fekvése szerinti megyében, vagy a piac 40 km-es körzetében, vagy Budapesten fekvő piac esetében az ország területén bárhol működő gazdaságából származó mezőgazdasági -, illetve élelmiszeripari termékét értékesíti.
A bejelentés alapján – amennyiben az megfelel a Szolgtv. 22.§-ának, valamint az R. 4/B § 2) bekezdésének, úgy – a települési jegyző a helyi termelői piacot nyilvántartásba veszi. A bejelentés másolatát a nyilvántartási számmal együtt megküldi az érintett hatóságoknak.
A helyi termelői piac fenntartója a bejegyzett adatokban bekövetkezett változást haladéktalanul köteles bejelenteni a települési jegyzőnek, aki a változást a nyilvántartásba bejegyzi.
Jogszabályi háttér:
55/2009. (III.13.) Korm. rendelet a vásárokról, a piacokról, és a bevásárlóközpontokról,
Kérelmet benyújtó személye:
Az ügyfél vagy az ügyfél törvényes képviselője vagy meghatalmazottja.
Kérelem benyújtás formája és módja:
Vállalkozások az Elektronikus Önkormányzati portálon (nyitólap: https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap) a megfelelő űrlap kitöltésével.
Eljárás díja:
Az eljárás az ügyfél számára díj, illeték és költségmentes.
Ügyintézési idő:
A szolgáltatás felügyeletét ellátó hatóság a bejelentést követő 8 napon belül igazolást ad ki, a szolgáltatót 15 napon belül pedig nyilvántartásba veszi. Engedélyeztetési eljárás esetén 20 nap.
Ügyet intéző iroda:
Adóügyi és Iratkezelési Iroda 3950 Sárospatak, Rákóczi út 32.
Irodavezető:
Tamás Zoltánné tamasnevali@sarospatak.hu 47/513-261
Ügyet intéző kolléganő:
Szabó Lajos Csabáné szaboneandi@sarospatak.hu 47/513-269
Sárospatak Város Önkormányzati Adóhatóság elérhetőségei:
E-mail cím: sarospatak@sarospatak.hu Honlap cím: www.sarospatak.hu
Telefonszám: +36 (47) 513-240
Ügyfélfogadás helye:
Sárospatak Város Polgármesteri Hivatal, Sárospatak, Rákóczi út 32.
Ügyfélfogadási idő:
Hétfő: 8.00-12.00, 13.00-16.00 óráig,
Szerda: 8.00-12.00 óráig és 13.00-17.30 óráig,
Péntek: 8.00-12.00 óráig
ePapír benyújtás:
Címzett: Sárospatak Város Önkormányzata, Témacsoport: Önkormányzati igazgatás, Ügytípus: Kereskedelmi ügyek
https://epapir.gov.hu/
Hivatali Kapu elérhetősége:
HIVATAL RÖVID NEVE: POLGHIVSP
KRID: 505090126
A hivatal teljes neve:
Sárospataki Polgármesteri Hivatal