Műszaki és kommunális iroda

Tartalomjegyzék

Feladat- és hatáskörök

A Műszaki és Kommunális Iroda gondoskodik arról, hogy a város közterületei, közlekedése, közművei és épített környezete rendezetten, biztonságosan és a lakosság igényeinek megfelelően működjön. Ez az iroda felelős a város fejlesztési, környezetvédelmi, vízügyi és közlekedési ügyeinek jelentős részéért. Feladatuk közé tartozik a településfejlesztési és rendezési tervek előkészítése, valamint a városi beruházások, felújítások koordinálása, különös tekintettel a pályázati projektekre.

Főbb feladatai:

Az iroda kiemelt szerepet játszik a környezet- és természetvédelemben is: figyelemmel kísérik a levegő tisztaságát, a zajszintet, intézkednek illegális hulladéklerakók felszámolásáról, megszervezik a parlagfű-mentesítést, és gondoskodnak a járványügyi védekezésekről (szúnyogirtás, rágcsálóirtás). Emellett a temetők fenntartása, a köztemetők lezárása vagy üzemeltetése is az ő hatáskörükbe tartozik.

Vízügyi feladataik is jelentősek: helyi vízgazdálkodási engedélyek kiadása, ivóvíz- és szennyvízhálózat fejlesztése, árvízvédelmi feladatok koordinálása, patakok és csatornák állapotának ellenőrzése. Szorosan együttműködnek a közműszolgáltatókkal, hogy biztosítsák az ivóvízellátást, a szennyvízelvezetést és a csapadékvíz kezelését.

A közlekedés területén a Műszaki és Kommunális Iroda tervezi és felügyeli a helyi forgalmi rendet, járdák, utak, kerékpárutak építését és felújítását. Ők adják ki a különféle közlekedési engedélyeket (pl. útlezárás, behajtási engedély), gondoskodnak a közvilágításról, a parkolóhelyekről, és kapcsolatot tartanak a közlekedési szolgáltatókkal, mint a MÁV vagy a Volán.

Az iroda feladatai közé tartozik az önkormányzati ingatlanvagyon kezelése is: nyilvántartják és karbantartják az önkormányzati épületeket, bérlakásokat és telkeket, előkészítik azok értékesítését vagy bérbeadását, és megszervezik a szükséges felújításokat. Emellett támogatják a fiatal családokat az első lakáshoz jutásban, valamint kezelik a mezőgazdasági művelési ágú önkormányzati területek hasznosítását is.

A városi közbiztonsági feladatokban is szerepük van: részt vesznek a katasztrófavédelmi felkészülésben, védekezési és helyreállítási feladatokban. Röviden: a Műszaki és Kommunális Iroda gondoskodik arról, hogy Sárospatak egy élhető, rendezett, tiszta és biztonságos város legyen.

Ügyintézési területek

Műszaki és Kommunális Iroda – Ügyintézési területek

A Műszaki és Kommunális Irodához tartoznak azok az ügyek, amelyek a város épített és természeti környezetével, közlekedésével és közterületeivel kapcsolatosak. Ide sorolhatók az építési ügyek, a településrendezési tervekhez kapcsolódó kérdések, valamint a közterületek használatával kapcsolatos engedélyek.

A lakosság gyakran fordul ide közlekedési és közmű-engedélyek ügyében: például behajtási engedély, útlezárás, közterületi árusítás, vagy éppen közművek (víz, szennyvíz, gáz, távközlés) csatlakozási kérelme miatt. Az iroda kezeli a vízügyi engedélyeket is, például kutak létesítési és üzemeltetési engedélyeit, valamint a csapadékvíz-elvezetéshez kapcsolódó ügyeket.

A városüzemeltetési feladatok között a lakosság találkozhat a temetői ügyekkel (sírok megváltása, temetők fenntartásával kapcsolatos kérdések), a közvilágítás ügyeivel, vagy akár a parkok és közterületek használatával kapcsolatos kérelmekkel. Emellett ide tartoznak a környezetvédelmi ügyek, például fakivágási engedélyek, illegális hulladék bejelentése vagy zajpanaszok.

A csoport feladata továbbá a bérlakások és önkormányzati ingatlanok ügyeinek intézése: pályázatok beadása, szerződéskötések, felújítási kérelmek. A fiatalok számára fontos ügyintézés az első lakáshoz jutás támogatása, amelyet szintén itt intéznek.