Sárospatak Város Önkormányzatának adószámlái
Számla megnevezése | Számlaszám |
Idegenforgalmi adó tartózkodás után | 11734169-15350095-03090000 |
Földbérbeadásból származó szja | 11734169-15350095-08660000 |
Helyi iparűzési adó | 11734169-15350095-03540000 |
Késedelmi pótlék | 11734169-15350095-03780000 |
Bírság és végrehajtási költség | 11734169-15350095-03610000 |
Idegen bevételek számla | 11734169-15350095-04400000 |
Talajterhelési díj | 11734169-15350095-03920000 |
Államigazgatási illeték | 11734169-15350095-03470000 |
Adónaptár az adóbefizetési határidőkről
Határidő | Befizetés | Jogszabályi háttér |
Minden hónap 12. | Termőföld bérbeadásból származó jövedelema- dó – kifizető által a jövedelemből levont adó összege |
Szja tv. 73. § (7) |
Minden hónap 15. | Idegenforgalmi adó – az adóbeszedésre kötele- zett által beszedett idegenforgalmi adó összege az adóbevallás benyújtására nyitva álló határi- dőig. | Art. 3. sz. melléklet II.A.3. |
Március 15. | Helyi iparűzési adó – adóelőleg első részletének megfizetése. | Art. 3. sz. melléklet II.A. l.a.) |
Március 31. | Talajterhelési díj – a díjat a kibocsátónak kell megfizetni az adóbevallás benyújtására nyitva álló határidőig. | Ktdt. 21/A. § |
Május 31. | Helyi iparűzési adó – a megfizetett adóelőleg és az adóévre megállapított tényleges adó külön- bözetének megfizetése. | Art. 3. sz. melléklet II.A.1.c.) |
Május 31. | Helyi iparűzési adó – adó alapjának egyszerűsí- tett meghatározása esetén az adó megfizetése az adóévet követő év ötödik hónapjának utolsó napjáig. |
Htv. 39/A. § (7) |
Szeptember 15. | Helyi iparűzési adó – adóelőleg második részle- tének megfizetése. | Art. 3. sz. melléklet II.A. l.a.) |
Ügyleírás:
Sárospatak Város Önkormányzati Adóhatósága hatáskörében eljárva, a nyilvántartásában szereplő adatok alapján, a kiállítás napján fennálló állapotnak megfelelő, az adózó által kért és a jogszabályban előírt adattartalommal, az adózó kérelmére az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (továbbiakban: Art.) és az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet szabályozása alapján állítja ki a hatósági igazolást.
Az általános adóigazolás tartalmazza az adózónak az igazolás kiadásának napján vagy az igazolás kiadása iránti kérelemben megjelölt napon az adóhatóságnál fennálló adótartozását, a behajthatatlanság címén nyilvántartott, de el nem évült tartozást, a kiállítás napjáig előírt valamely adónemre vonatkozó adatbejelentési, bevallási és adófizetési kötelezettség elmulasztását.
A nemleges adóigazolás igazolja, hogy az adózónak az igazolás kiállításának napján vagy az igazolás iránti kérelemben megjelölt napon az adóhatóságnál nyilvántartott tartozása, valamint végrehajtásra vagy visszatartásra átadott köztartozása nincs.
Jogszabályi háttér:
Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény,
Az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet,
Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény,
A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény,
Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény,
Az eljárási költségekről, az iratbetekintéssel összefüggő költségtérítésről, a költségek megfizetéséről, valamint a költségmentességről szóló 469/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet.
Benyújtó személye:
Az adózó vagy az adózó törvényes képviselője vagy állandó meghatalmazottja.
Benyújtás formája és módja:
Gazdálkodó szervezetek, egyéni vállalkozók, valamint elektronikus ügyintézésre kötelezett természetes személyek az Elektronikus Önkormányzati portálon – nyitólap: https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap – a megfelelő űrlap kitöltésével. Egyéb magánszemélyek postai úton vagy személyesen.
Eljárás díja:
Az Art-ban meghatározott adóhatósági igazolások kiállítása az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény, 2. mellékletének VI. pontjának 2. alpontjában foglaltak alapján illetékmentes.
Ügyintézési idő:
Az adóhatósági igazolás kiállítására irányuló kérelmet a kérelem beérkezésétől számított hat napon belül kell az adóhatóságnak teljesíteni.
Ügyet intéző iroda:
Adóügyi és Iratkezelési Iroda 3950 Sárospatak, Rákóczi út 32.
Irodavezető:
Tamás Zoltánné tamasnevali@sarospatak.hu 47/513-261
Ügyet intéző kollégák:
Peremiczkiné Nagy Enikő nagyeniko@sarospatak.hu 47/513-274
Réthy-Nagy Henrietta nagyhenrietta@sarospatak.hu 47/513-274
Szántó László szanto.laszlo@sarospatak.hu 47/513-266
Sárospatak Város Önkormányzati Adóhatóság elérhetőségei:
E-mail cím: sarospatak@sarospatak.hu Honlap cím: www.sarospatak.hu
Telefonszám: +36 (47) 513-240
Ügyfélfogadás helye:
Sárospatak Város Polgármesteri Hivatal, Sárospatak, Rákóczi út 32.
Ügyfélfogadási idő:
Hétfő: 8.00-12.00, 13.00-16.00 óráig,
Szerda: 8.00-12.00 óráig és 13.00-17.30 óráig,
Péntek: 8.00-12.00 óráig
ePapír benyújtás:
Címzett: Sárospatak Város Önkormányzata, Témacsoport: Önkormányzati igazgatás, Ügytípus: Adóügyek.
https://epapir.gov.hu/
Hivatali Kapu elérhetősége:
HIVATAL RÖVID NEVE: POLGHIVSP
KRID: 505090126
A hivatal teljes neve:
Sárospataki Polgármesteri Hivatal
Ügyleírás
A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (továbbiakban: Htv.) 35. §-a alapján a helyi iparűzési adóban adóköteles az önkormányzat illetékességi területén végzett vállalkozási tevékenység.
A Htv., valamint Sárospatak Város Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi iparűzési adóról szóló 23/2016. (XII. 19.) önkormányzati rendelete értelmében az adókötelezettség kiterjed Sárospatak város illetékességi területén végzett vállalkozási tevékenységre.
A vállalkozó iparűzési tevékenységet végez az önkormányzat illetékességi területén, ha ott székhellyel, telephellyel rendelkezik, függetlenül attól, hogy tevékenységét részben vagy egészben székhelyén, telephelyén kívül folytatja.
Az iparűzési adó alanya a Htv. 52. § 26. pontja szerinti vállalkozó.
Adóalanynak tekintendők a gazdasági tevékenységet saját nevükben és kockázatukra haszonszerzés céljából, üzletszerűen végző
Az adókötelezettség az iparűzési tevékenység megkezdésének napjával keletkezik és a tevékenység megszüntetésének napjával szűnik meg. Az adóalanyt azon településeken terheli iparűzési tevékenység utáni adókötelezettség, ahol székhelye, illetőleg telephelye található. A székhely és a telephely azonosítása kapcsán a Htv. rendelkezéseiből kell kiindulni.
– nem terheli helyi iparűzési adóalap-megállapítási, bevallási kötelezettség;
– az adóalap tételes összegére tekintettel az adóalapot nem kell megosztania a települések között;
– adóelőleget évente csak egyszer, az adóév ötödik hónapjának utolsó napjáig kell fizetni;
– ha bevétele az adott bevételi sáv felső határát nem haladja meg az adóévben, akkor az adóévre fizetett adóelőleghez képest további adót sem kell fizetnie.
Az új szabályoknak köszönhetően az egyszerűsített (tételes) adóalap-megállapításra minden olyan vállalkozó jogosulttá válik, amelynek az adóévi bevétele éves szinten (12 hónapnál rövidebb adóév esetén a működés naptári napjai alapján évesítve) nem haladja meg
– a 25 millió forintot,
– a 120 millió forintot [a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény szerinti átalányadót választó kiskereskedelmi tevékenységet végzők esetén].
Jogszabályi háttér:
A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény,
Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény,
Az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet,
Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény,
A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény,
Sárospatak Város Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi iparűzési adóról szóló 23/2016. (XII. 19.) önkormányzati rendelete a helyi iparűzési adóról.
Adóbevallást benyújtó személye:
Az adózó vagy az adózó törvényes képviselője, illetve állandó meghatalmazottja.
Adóbevallás benyújtás formája és módja:
Az adóbevallás elektronikus úton való benyújtása a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (a továbbiakban: Dáptv.) és az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény szabályai alapján teljesítendő az állami adóhatóság által közzétett elektronikus nyomtatvány kitöltésével az általános nyomtatványkitöltő (ÁNYK) program használatával teljesíthető.
Elektronikus ügyintézésre nem kötelezett adózó (adószámos magánszemély, elsősorban őstermelők) papír alapon is teljesítheti bevallási kötelezettségét, a honlapról letölthető nyomtatványon, illetve személyesen a Sárospataki Polgármesteri Hivatal épületében ügyfélfogadási időben.
Az adó megfizetésének határideje és módja:
A bevallás-benyújtás módjától függetlenül a Htv. 9. §-a értelmében helyi adóügyben, így iparűzési adóügyben is az az önkormányzati adóhatóság jár el első fokon, amelynek önkormányzata a helyi iparűzési adót bevezette, így iparűzési adóügyben hatósági eljárásra, adózói tájékoztatásra csak az önkormányzati adóhatóság jogosult és kötelezett. A helyi iparűzési adófizetési kötelezettséget az adót megállapító önkormányzat iparűzési adó beszedési számlájára kell megfizetni.
Az adózó az iparűzési tevékenység utáni adóelőlegét az adóév harmadik hónapjának tizenötödik napjáig, valamint kilencedik hónapjának tizenötödik napjáig fizeti meg (jellemzően március 15. illetve szeptember 15.) Az adózó a megfizetett adóelőleg és az adóévre megállapított adó pozitív különbözetét az adóévet követő év ötödik hónapjának utolsó napjáig fizeti meg, illetve a túlfizetést ettől az időponttól igényelheti vissza (jellemzően május 31-ig).
Az adófizetésére szolgáló számla neve és száma: Sárospatak Város Önkormányzata Helyi iparűzési adó beszedési számla 11734169-15350095-035400000
Eljárás díja:
Az adóztatás és az adóigazgatási eljárás költségeit az önkormányzat viseli. Az bejelentkezéssel, változás bejelentéssel, adóbevallással kapcsolatos eljárás az ügyfél/adózó számára díj, illeték és költségmentes.
Ügyintézési idő:
Az ügyintézési határidő az irat az eljárásra hatáskörrel és illetékességgel rendelkező adóhatósághoz történő megérkezését követő napon kezdődik. Ha jogszabály eltérően nem rendelkezik, az ügyintézési határidő harminc nap.
Ügyet intéző iroda:
Adóügyi és Iratkezelési Iroda 3950 Sárospatak, Rákóczi út 32.
Irodavezető:
Tamás Zoltánné tamasnevali@sarospatak.hu 47/513-261
Ügyet intéző kollégák:
Peremiczkiné Nagy Enikő nagyeniko@sarospatak.hu 47/513-274
Szántó László szanto.laszlo@sarospatak.hu 47/513-266
Sárospatak Város Önkormányzati Adóhatóság elérhetőségei:
E-mail cím: sarospatak@sarospatak.hu Honlap cím: www.sarospatak.hu
Telefonszám: +36 (47) 513-240
Ügyfélfogadás helye:
Sárospatak Város Polgármesteri Hivatal, Sárospatak, Rákóczi út 32.
Ügyfélfogadási idő:
Hétfő: 8.00-12.00, 13.00-16.00 óráig,
Szerda: 8.00-12.00 óráig és 13.00-17.30 óráig,
Péntek: 8.00-12.00 óráig
ePapír benyújtás:
Címzett: Sárospatak Város Önkormányzata, Témacsoport: Önkormányzati igazgatás, Ügytípus: Adóügyek.
https://epapir.gov.hu/
Hivatali Kapu elérhetősége:
HIVATAL RÖVID NEVE: POLGHIVSP
KRID: 505090126
A hivatal teljes neve:
Sárospataki Polgármesteri Hivatal
Ügyleírás:
A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (továbbiakban: Htv.) és Sárospatak Város Önkormányzat Képviselő-testületének 23/2022. (XI. 28.) önkormányzati rendelete alapján adókötelezettség terheli azt a személyt, aki nem állandó lakosként Sárospatak Város Önkormányzata illetékességi területén legalább egy vendégéjszakát eltölt.
Az adó alapja a megkezdett adóköteles vendégéjszakák száma, az adó mértéke 2023. évtől személyenként és vendégéjszakánként 450 forint. A fizetendő adót a szálláshely ellenérték fejében történő átengedése esetén a szállásdíjjal együtt a szállásadó, a szálláshely ingyenesen történő átengedése esetén a szálláshellyel rendelkezni jogosult az ott tartózkodás utolsó napján (adóbeszedésre kötelezett) szedi be.
A fizetendő idegenforgalmi adót az adóbeszedésre kötelezett akkor is tartozik befizetni, ha annak beszedését elmulasztotta.
Az adókötelezettség magában foglalja a bejelentési, bevallási, adófizetési, bizonylat kiállítási és megőrzési, nyilvántartás vezetési, adatszolgáltatási, adóbeszedési, pénzforgalmi számlanyitásra és adóköteles tevékenységével összefüggő kifizetéseinek e számlán való teljesítését is.
Jogszabályi háttér:
A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény,
Sárospatak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 23/2022. (XI. 28.) önkormányzati rendelete az idegenforgalmi adóról.
Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény,
Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény,
A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény.
Adóbevallást benyújtó személye:
Az adózó (adóbeszedésre kötelezett) vagy az adózó törvényes képviselője, illetve állandó meghatalmazottja.
Az adóbeszedésre kötelezett szállásadó, szálláshely üzemeltető az idegenforgalmi adóról a tárgyhónapot követő hónap tizenötödik napjáig nyújtja be adóbevallását. /Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (továbbiakban: Art.) 2. mellékletének II. rész A) pont 3. alpontja/
Adóbevallás benyújtás formája és módja:
Az adóbeszedésre kötelezett szállásadónak, szálláshely üzemeltetőnek az idegenforgalmi adóról a tárgyhónapot követő hónap tizenötödik napjáig kell adóbevallást benyújtania. (Art. 2. mellékletének II. rész A. pont 3. alpontja). A gazdálkodónak (társaság, egyéni cég és egyéni vállalkozó stb.), elektronikus formában kell az adóbevallást megtennie, magánszemélyeknek ez lehetőség. Papír alapú bevallási nyomtatványt csak olyan magánszemélyek nyújthatják be, akik nem minősülnek egyéni vállalkozónak és nem kötelesek elektronikus ügyintézésre sem.
A havi idegenforgalmi adóbevallás benyújtására – az Elektronikus Önkormányzati Portálra belépve az „ÁGAZAT” (Adóügy) „ÜGYTÍPUS” (Idegenforgalmi adó) lehetőség kiválasztását követően – az „Adóbevallás az idegenforgalmi adóról ” nyomtatvány szolgál.
Az űrlap beküldése során az adózók számára biztosított a bankkártyás (VPOS) fizetés lehetősége is.
Adókötelezettség keletkezésének bejelentése:
Az adózó (adóbeszedésre kötelezett) szálláshely üzemeltetője az adókötelezettség keletkezését, annak bekövetkezésétől számított 15 napon belül jelenti be az önkormányzati adóhatóságnak. Erre a bejelentkezésre és a változás bejelentésre az Elektronikus Önkormányzati Portálon lévő űrlap szolgál. nyitólap: https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap
Az adó megfizetésének határideje és módja:
Sárospatak Város Önkormányzati Adóhatóságánál nyilvántartott adót és az egyéb fizetési kötelezettségeket a megfelelő önkormányzati számlákra kell megfizetni.
Az Art. 58. § (1) bekezdése értelmében a beszedett adót az adóbeszedésre kötelezett fizeti meg. A Htv. alapján a fizetendő adót a szálláshely ellenérték fejében történő átengedése esetén a szállásdíjjal együtt a szállásadó, a szálláshely vagy bármely más ingatlan ingyenesen történő átengedése esetén az ott tartózkodás utolsó napján szedi be.
A Htv. előírja, hogy a beszedésre kötelezett személy az idegenforgalmi adót akkor is köteles befizetni, ha annak beszedését elmulasztotta.
Az adófizetésére szolgáló számla neve és száma:
Sárospatak Város Önkormányzata Idegenforgalmi adó beszedési számla 11734169-15350095-030900000.
Az Elektronikus Önkormányzati Portálról az „ADÓK, DÍJAK és ILLETÉKEK” befizetése linkre kattintva az adózó a VPOS rendszeren keresztül bankkártyás adófizetést is teljesíthető. A szolgáltatás használatával lehetősége nyílik arra, hogy Sárospatak Város önkormányzat felé a helyi adó – és illetékfizetési kötelezettségüket elektronikus úton teljesítsék.
Eljárás díja:
Az adóztatás és az adóigazgatási eljárás költségeit az önkormányzat viseli. Az idegenforgalmi adóval kapcsolatos eljárás az ügyfél/adózó számára díj, illeték és költségmentes.
Ügyintézési idő:
Az ügyintézési határidő a bejelentkezés, az adóbevallás az eljárásra hatáskörrel és illetékességgel rendelkező adóhatósághoz történő megérkezését követő napon kezdődik. Ha jogszabály eltérően nem rendelkezik, az ügyintézési határidő harminc nap.
Ügyet intéző iroda:
Adóügyi és Iratkezelési Iroda 3950 Sárospatak, Rákóczi út 32.
Irodavezető:
Tamás Zoltánné tamasnevali@sarospatak.hu 47/513-261
Ügyet intéző kolléganő:
Réthy-Nagy Henrietta nagyhenrietta@sarospatak.hu 47/513-274
Sárospatak Város Önkormányzati Adóhatóság elérhetőségei:
E-mail cím: sarospatak@sarospatak.hu Honlap cím: www.sarospatak.hu
Telefonszám: +36 (47) 513-240
Ügyfélfogadás helye:
Sárospatak Város Polgármesteri Hivatal, Sárospatak, Rákóczi út 32.
Ügyfélfogadási idő:
Hétfő: 8.00-12.00, 13.00-16.00 óráig,
Szerda: 8.00-12.00 óráig és 13.00-17.30 óráig,
Péntek: 8.00-12.00 óráig
ePapír benyújtás:
Címzett: Sárospatak Város Önkormányzata, Témacsoport: Önkormányzati igazgatás, Ügytípus: Adóügyek.
https://epapir.gov.hu/
Hivatali Kapu elérhetősége:
HIVATAL RÖVID NEVE: POLGHIVSP
KRID: 505090126
A hivatal teljes neve:
Sárospataki Polgármesteri Hivatal
Ügyleírás
A jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény alapján a magánfőző desztillálóberendezésének bejelentésével kapcsolatban a lakóhely szerinti, a magánfőzés szabályai betartásának ellenőrzésével kapcsolatban – ide nem értve az előállított termék jogszabálysértő értékesítését – pedig az ellenőrzött tevékenység végzésének helye szerinti önkormányzati adóhatóság jár el.
Az adó alanya a magánfőző, az a 18. életévét betöltött gyümölcstermesztő személy, aki tulajdonában álló gyümölccsel, gyümölcsből származó alapanyaggal és párlat készítésére alkalmas, tulajdonában álló desztillálóberendezéssel rendelkezik.
Magánfőzésnek minősül a párlatnak, a magánfőző, több tulajdonostárs magánfőző esetén valamely tulajdonostárs lakóhelyén vagy gyümölcsöse helyén használható, legfeljebb 100 liter űrtartalmú, párlat-előállítás céljára kialakított desztillálóberendezésen a magánfőző által végzett előállítása.
A magánfőző a desztillálóberendezés feletti tulajdonszerzést, valamint a bejelentett adatokban történt változást, az azt követő 15 napon belül köteles bejelenteni a lakóhely szerinti önkormányzati adóhatósághoz.
A magánfőző köteles megőrizni és hatósági ellenőrzéskor bemutatni a desztillálóberendezés feletti jogszerű tulajdonszerzést igazoló iratot.
Az önkormányzati adóhatóságnál regisztrált magánfőző tárgyévben előállítani tervezett magánfőzött párlat előállításához az előállítást megelőzően bejelentést tesz az állami adó- és vámhatósághoz
A bejelentés alapján az állami adó- és vámhatóság magánfőzöttpárlat-származási igazolást állít ki és küld meg a magánfőző részére. Az állami adó- és vámhatóság az átadott magánfőzöttpárlat-származási igazolás mennyiségének megadásával haladéktalanul értesíti a desztillálóberendezés tárolási, használati helye szerinti önkormányzatot.
A magánfőző tárgyévben legfeljebb 86 liter párlatot állíthat elő, amely mennyiség adómentes. A magánfőzött párlat kizárólag a magánfőző, családtagjai vagy vendégei által fogyasztható el, feltéve, hogy értékesítésre nem kerül sor. A magánfőzött párlat kizárólag adóraktár részére értékesíthető. A magánfőzött párlat eredetét a magánfőzöttpárlat-származási igazolás igazolja. Magánfőzés esetében az adó megállapításához és az adótartozás végrehajtásához való jog a termék előállításától számított 1 év elteltével évül el.
Jogszabályi háttér:
A jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény
Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény,
Az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet,
Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény,
A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény,
A Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló 2010. évi XCCII. törvény,
Benyújtó személye:
Az adózó vagy az adózó törvényes képviselője vagy állandó meghatalmazottja.
Benyújtás formája és módja:
Gazdálkodó szervezetek, egyéni vállalkozók, valamint elektronikus ügyintézésre kötelezett természetes személyek az Elektronikus Önkormányzati portálon a megfelelő űrlap kitöltésével. Egyéb magánszemélyek postai úton vagy személyesen.
Eljárás díja:
A bejelentéssel kapcsolatos eljárás az adózó számára díj, illeték és költségmentes.
Ügyintézési idő:
Ha jogszabály eltérően nem rendelkezik, az ügyintézési határidő harminc nap.
Ügyet intéző iroda:
Adóügyi és Iratkezelési Iroda 3950 Sárospatak, Rákóczi út 32.
Irodavezető:
Tamás Zoltánné tamasnevali@sarospatak.hu 47/513-261
Ügyet intéző kolléga:
Tamás Zoltánné tamasnevali@sarospatak.hu 47/513-261
Sárospatak Város Önkormányzati Adóhatóság elérhetőségei:
E-mail cím: sarospatak@sarospatak.hu Honlap cím: www.sarospatak.hu
Telefonszám: +36 (47) 513-240
Ügyfélfogadás helye:
Sárospatak Város Polgármesteri Hivatal, Sárospatak, Rákóczi út 32.
Ügyfélfogadási idő:
Hétfő: 8.00-12.00, 13.00-16.00 óráig,
Szerda: 8.00-12.00 óráig és 13.00-17.30 óráig,
Péntek: 8.00-12.00 óráig
ePapír benyújtás:
Címzett: Sárospatak Város Önkormányzata, Témacsoport: Önkormányzati igazgatás, Ügytípus: Adóügyek.
https://epapir.gov.hu/
Hivatali Kapu elérhetősége:
HIVATAL RÖVID NEVE: POLGHIVSP
KRID: 505090126
A hivatal teljes neve:
Sárospataki Polgármesteri Hivatal
Ügyleírás:
Adóbevallásra kötelezett az az adózó, aki Sárospatak Város Önkormányzata illetékességi területén fekvő termőföld bérbeadásából bérbeadó magánszemélyként jövedelmet szerez, vagy kifizetőként bérbeadónak adóköteles bérleti díjat fizet ki.
A termőföld bérbeadásból származó bevétel egésze külön adózó jövedelemnek minősül, melynek mértékét a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény határozza meg.
A termőföld bérbeadásból származó jövedelem akkor nem adóköteles, ha a haszonbérbeadás határozott időre kötött megállapodás (szerződés) alapján legalább 5 évre szól.
Ha a magánszemélynek termőföld bérbeadásból olyan jövedelme keletkezik, amely nem kifizetőtől származik, vagy a kifizető a jövedelem juttatásakor az adót levonni elmulasztotta, vagy a kifizető a bérleti díjat természetben fizette meg, a vagyoni érték után a magánszemély a jövedelem adóját megállapítja, a termőföld fekvése szerint illetékes önkormányzati adóhatóságnál bevallja és megfizeti.
Nem kell adóbevallást tennie annak a magánszemélynek, akinek a termőföld bérbeadásból származó jövedelme kizárólag kifizetőtől származik és a kifizető az adót levonta, vagy a termőföld bérbeadásból származó jövedelme mentes az adó alól.
Ha a termőföld bérbeadásából származó jövedelem kifizetőtől származik, az adót a kifizető állapítja meg, vonja le, vallja be és fizeti meg az illetékes önkormányzati adóhatóság felé. A kifizetőnek az általa kifizetett bérleti díjról és a levont adóról a magánszemély részére igazolást kell kiadnia. Nem terheli a kifizetőt haszonbérbeadás esetén adómegállapítási kötelezettség, ha a magánszeméllyel az adómentesség feltételéül szabott határozott (5 éven túli) időtartamra kötött haszonbérleti szerződést.
Jogszabályi háttér:
A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény,
Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény,
Az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet,
Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény,
A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény,
Benyújtó személye:
Az adózó vagy az adózó törvényes képviselője vagy állandó meghatalmazottja.
Benyújtás formája és módja:
Gazdálkodó szervezetek, egyéni vállalkozók, valamint elektronikus ügyintézésre kötelezett természetes személyek az Elektronikus Önkormányzati portálon – nyitólap: https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap – a megfelelő űrlap kitöltésével. Egyéb magánszemélyek postai úton vagy személyesen.
Benyújtási határidő:
Magánszemély esetében a jövedelem megszerzését követő év március 20. napja, kifizető esetében a levonás évét követő év február 25. napja.
Az adófizetésére szolgáló számla neve és száma:
Sárospatak Város Önkormányzata Idegenforgalmi adó beszedési számla 11734169-15350095-086600000.
Eljárás díja:
Az adóztatás és az adóigazgatási eljárás költségeit az önkormányzat viseli. A termőföld bérbeadásból származó jövedelemadóval kapcsolatos eljárás az adózó számára díj, illeték és költségmentes.
Ügyintézési idő:
Az ügyintézési határidő az adóbevallásnak az eljárásra hatáskörrel és illetékességgel rendelkező adóhatósághoz történő megérkezését követő napon kezdődik. Ha jogszabály eltérően nem rendelkezik, az ügyintézési határidő harminc nap.
Ügyet intéző iroda:
Adóügyi és Iratkezelési Iroda 3950 Sárospatak, Rákóczi út 32.
Irodavezető:
Tamás Zoltánné tamasnevali@sarospatak.hu 47/513-261
Ügyet intéző kolléga:
Szántó László szanto.laszlo@sarospatak.hu 47/513-266
Sárospatak Város Önkormányzati Adóhatóság elérhetőségei:
E-mail cím: sarospatak@sarospatak.hu Honlap cím: www.sarospatak.hu
Telefonszám: +36 (47) 513-240
Ügyfélfogadás helye:
Sárospatak Város Polgármesteri Hivatal, Sárospatak, Rákóczi út 32.
Ügyfélfogadási idő:
Hétfő: 8.00-12.00, 13.00-16.00 óráig,
Szerda: 8.00-12.00 óráig és 13.00-17.30 óráig,
Péntek: 8.00-12.00 óráig
ePapír benyújtás:
Címzett: Sárospatak Város Önkormányzata, Témacsoport: Önkormányzati igazgatás, Ügytípus: Adóügyek.
https://epapir.gov.hu/
Hivatali Kapu elérhetősége:
HIVATAL RÖVID NEVE: POLGHIVSP
KRID: 505090126
A hivatal teljes neve:
Sárospataki Polgármesteri Hivatal
Ügyleírás
A helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 140. § (2) bekezdés d) pontja szerint, a jegyző adóügyi feladata, külön jogszabály rendelkezése alapján, az ügyfél kérelmére vagy hatóság megkeresésére kiállítja, illetőleg megküldi az adó- és értékbizonyítványt.
Jogszabályi háttér
A helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény,
Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény,
Az Illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény,
A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény
Benyújtó személye
Valamely hatóság, ügyfél vagy az ügyfél törvényes képviselője, meghatalmazottja.
(külön jogszabály rendelkezése alapján).
Benyújtás formája és módja:
Hatóságok és elektronikus ügyintézésre kötelezett ügyfelek hivatali kapun, az Elektronikus Önkormányzati portálon a megfelelő űrlap kitöltésével, ePapíron. Magánszemély postai úton vagy személyesen.
Eljárás díja
A hagyatéki, gyámhivatali, és bírósági végrehajtási eljárásban kért adó- és értékbizonyítvány kiadása illetékmentes. Más esetben a kérelemre történő eljárás indításakor 4.000 forint illetéket kell fizetni, melyet Sárospatak Város Önkormányzat Hatósági Eljárási Illetékbeszedési számla 11734169-15350095-03470000 számlára kell teljesíteni.
Adó- és értékbizonyítványhoz szükséges becsatolandó dokumentumok
– Kérelem (amely tartalmazza a kérelmező nevét, születési helyét és idejét, anyja nevét, lakcímét, adószámát, adóazonosító jelét, a kérelem célját, az ingatlan adatait – helyrajzi szám, cím, egy hónapnál nem régebbi tulajdoni lap), a kérelem megalapozását alátámasztó jogszabályi hivatkozást.
– Képviselet esetén – az ügyvédi meghatalmazás esetét kivéve – két tanúval ellátott meghatalmazás,
– Adásvételi, ajándékozási szerződés egy példányát (amennyiben az adó- és értékbizonyítványt kiskorú, gondnokolt tulajdonában lévő ingatlan adásvételével kapcsolatban kérik ).
– Amennyiben az eljárás illetékköteles, ingatlanonként 4 000 forint illeték befizetését igazoló csekk feladóvevénye, vagy az átutalási megbízás teljesítéséről szóló igazolás.
Ügyintézési határidő:
A jegyző az adó- és értékbizonyítványt a kérelem előterjesztésétől számított 8 napon belül adja ki.
Ügyet intéző iroda:
Adóügyi és Iratkezelési Iroda 3950 Sárospatak, Rákóczi út 32.
Irodavezető:
Tamás Zoltánné tamasnevali@sarospatak.hu 47/513-261
Ügyet intéző kolléga:
Szántó László szanto.laszlo@sarospatak.hu 47/513-266
Sárospatak Város Önkormányzati Adóhatóság elérhetőségei:
E-mail cím: sarospatak@sarospatak.hu Honlap cím: www.sarospatak.hu
Telefonszám: +36 (47) 513-240
Ügyfélfogadás helye:
Sárospatak Város Polgármesteri Hivatal, Sárospatak, Rákóczi út 32.
Ügyfélfogadási idő:
Hétfő: 8.00-12.00, 13.00-16.00 óráig,
Szerda: 8.00-12.00 óráig és 13.00-17.30 óráig,
Péntek: 8.00-12.00 óráig
ePapír benyújtás:
Címzett: Sárospatak Város Önkormányzata, Témacsoport: Önkormányzati igazgatás, Ügytípus: Adóügyek.
https://epapir.gov.hu/
Hivatali Kapu elérhetősége:
HIVATAL RÖVID NEVE: POLGHIVSP
KRID: 505090126
A hivatal teljes neve:
Sárospataki Polgármesteri Hivatal
Ügyleírás
Az adók módjára behajtandó köztartozások esetében az önkormányzati adóhatóság nem a saját ügyében jár el, hanem más szerv, hatóság (kimutató szerv) által megállapított fizetési kötelezettséget érvényesíti az önkéntes teljesítés elmaradása miatt, végrehajtás eljárás keretében (pl. elővezetési költség). A kimutató szerv megkeresésével indul az eljárás, melyben az önkormányzati adóhatóság feladata a kintlévőség beszedésére korlátozódik. A behajtási megkeresésben fel kell tüntetni a behajtást kérő azonosításához szükséges adatokat, a behajtást kérő pénzforgalmi számlaszámát, a fizetésre kötelezett nevét és adóazonosító számát, személyazonosító adatait és lakcímét, a tartozás jogcímét, a fizetési kötelezettséget elrendelő döntés számát, jogerőre emelkedésének napját, a teljesítési határidőt, a tartozás összegét és esetleges járulékait, és annak a jogszabályhelynek pontos megjelölését, amely az adók módjára való behajtást lehetővé teszi. Magánszemély esetében a lakóhely szerint illetékes önkormányzati adóhatóság feladata a köztartozás beszedése végrehajtási eljárás keretében. Sikeres behajtás esetén, az adók módjára behajtott összeget az adóhatóság soron kívül átutalja a végrehajtást kérő által megjelölt számlaszámra.
Jogszabályi háttér
Az adóhatóság által foganatosítandó végrehajtási eljárásokról szóló 2017. évi CLIII. törvény,
Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény,
A bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény,
Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény.
Benyújtó személye:
Az önkormányzati adóhatóság nem a saját ügyében jár el, hanem más szerv, hatóság megkeresésével indul az eljárás.
Benyújtás formája és módja:
A megkereső szerv kizárólag elektronikusan, hivatali kapun keresztül vagy e-Papíron nyújthatja be megkeresését.
Eljárás díja:
Az eljárás díjmentes az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény értelmében.
Ügyintézési idő:
Az ügyintézési határidő a kimutató szerv általi megkeresést követő napon kezdődik. Ha jogszabály eltérően nem rendelkezik, az ügyintézési határidő harminc nap. Az önkormányzati adóhatóságnak a tartozás beszedéséig, illetve az elévülési határidőig végzi a végrehajtást.
Ügyet intéző iroda:
Adóügyi és Iratkezelési Iroda 3950 Sárospatak, Rákóczi út 32.
Irodavezető:
Tamás Zoltánné tamasnevali@sarospatak.hu 47/513-261
Ügyet intéző kolléganő:
Peremiczkiné Nagy Enikő nagyeniko@sarospatak.hu 47/513-274
Sárospatak Város Önkormányzati Adóhatóság elérhetőségei:
E-mail cím: sarospatak@sarospatak.hu Honlap cím: www.sarospatak.hu
Telefonszám: +36 (47) 513-240
Ügyfélfogadás helye:
Sárospatak Város Polgármesteri Hivatal, Sárospatak, Rákóczi út 32.
Ügyfélfogadási idő:
Hétfő: 8.00-12.00, 13.00-16.00 óráig,
Szerda: 8.00-12.00 óráig és 13.00-17.30 óráig,
Péntek: 8.00-12.00 óráig
ePapír benyújtás:
Címzett: Sárospatak Város Önkormányzata, Témacsoport: Önkormányzati igazgatás, Ügytípus: Adóügyek.
https://epapir.gov.hu/
Hivatali Kapu elérhetősége:
HIVATAL RÖVID NEVE: POLGHIVSP
KRID: 505090126
A hivatal teljes neve:
Sárospataki Polgármesteri Hivatal
Ügyleírás
Kérelemre automatikusan engedélyezett pótlékmentes részletfizetésre azon adózói kör jogosult, akiknek az adótartozása nem haladja meg az 2.000.000 forintot. Ezen adózók kérelmére az önkormányzati adóhatóság naptári évente egy alkalommal, legfeljebb 12 hónapos – nem természetes személy adózó esetén 6 hónapos – futamidőre, pótlékmentes részletfizetést engedélyezhet az adózó jövedelmi és vagyoni viszonyainak vizsgálata nélkül.
A részletfizetési könnyítés engedélyezését az adózó vagy az adó megfizetésére kötelezett személy a kötelezettségét nyilvántartó önkormányzati adóhatóságtól kérelmezheti. E fizetési könnyítés az önkormányzati adóhatóságnál nyilvántartott és már esedékes adókötelezettségekre (pl.: helyi adó, gépjárműadó hátralék, ezekkel összefüggő pótlék, bírság) engedélyezhető.
Természetes személy adózókra vonatkozó szabályok:
Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (továbbiakban: Art.) 199. § (1) bekezdése értelmében a természetes személy adózó – ideértve a vállalkozási tevékenységet folytató és az általános forgalmi adó fizetésére kötelezett természetes személyt is – kérelmére az adóhatóság az általa nyilvántartott, legfeljebb kettőmillió forint összegű adótartozásra – kivéve a beszedett idegenforgalmi adóra – évente egy alkalommal legfeljebb tizenkettő havi pótlékmentes részletfizetést engedélyez a 198. § (1) és (2) bekezdésében foglalt feltételek vizsgálata nélkül.
Nem természetes személy adózókra vonatkozó szabályok:
Az Art. 199. § (2a) bekezdése értelmében a nem természetes személy adózó kérelmére az adóhatóság az általa nyilvántartott, legfeljebb kettőmillió forint összegű adótartozásra évente egy alkalommal legfeljebb hathavi pótlékmentes részletfizetést engedélyez.
Ezen adózók kérelmére az önkormányzati adóhatóság naptári évente egy alkalommal, pótlékmentes részletfizetést engedélyezhet az adózó jövedelmi és vagyoni viszonyainak vizsgálata nélkül. E részletfizetési kedvezmény a már beszedett idegenforgalmi adóra nem engedélyezhető.
Amennyiben az adózó az esedékes részlet befizetését nem teljesíti, a kedvezményre való jogosultságát elveszti, és a tartozása egy összegben esedékessé válik. Ebben az esetben az adóhatóság a tartozás fennmaradó részére az eredeti esedékesség napjától késedelmi pótlékot számít fel.
Ügyfélre vonatkozó határidők:
A kérelem elbírálását követően kiadott határozatban szereplő időpontok betartása.
Jogszabályi háttér:
Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény 199. §,
Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény,
A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény,
Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény,
Az eljárási költségekről, az iratbetekintéssel összefüggő költségtérítésről, a költségek megfizetéséről, valamint a költségmentességről szóló 469/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet
Az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet.
Benyújtó személye:
A kérelem előterjesztésére jogosult az adózó vagy az adózó törvényes képviselője vagy állandó meghatalmazottja, illetve az adó megfizetésére kötelezett személy, vagy annak képviselője.
Benyújtás formája és módja:
Gazdálkodó szervezetek, egyéni vállalkozók, valamint elektronikus ügyintézésre kötelezett természetes személyek az Elektronikus Önkormányzati portálon a megfelelő űrlap kitöltésével. Egyéb magánszemélyek postai úton vagy személyesen.
Eljárás díja:
A fizetési könnyítésre irányuló eljárás illetékmentes.
Ügyintézési idő:
Ha jogszabály eltérően nem rendelkezik, az ügyintézési határidő harminc nap.
A kérelemmel kapcsolatos döntés kézbesítése
Az adóhatóság a részletfizetésről határozattal dönt. A döntést az adóhatóság közli az adózóval, valamint azzal, akire nézve az rendelkezést tartalmaz, és akinek a jogát vagy jogos érdekét érinti. Az elektronikus ügyintézésére kötelezetteknek az adóhatóság a döntést elektronikus úton kézbesíti, más ügyfeleknek postai kézbesítéssel vagy személyes átadással.
Ügyet intéző iroda:
Adóügyi és Iratkezelési Iroda 3950 Sárospatak, Rákóczi út 32.
Irodavezető:
Tamás Zoltánné tamasnevali@sarospatak.hu 47/513-261
Ügyet intéző kolléga:
Elsődlegesen az irodavezető intézi tamasnevali@sarospatak.hu 47/513-261
Sárospatak Város Önkormányzati Adóhatóság elérhetőségei:
E-mail cím: sarospatak@sarospatak.hu Honlap cím: www.sarospatak.hu
Telefonszám: +36 (47) 513-240
Ügyfélfogadás helye:
Sárospatak Város Polgármesteri Hivatal, Sárospatak, Rákóczi út 32.
Ügyfélfogadási idő:
Hétfő: 8.00-12.00, 13.00-16.00 óráig,
Szerda: 8.00-12.00 óráig és 13.00-17.30 óráig,
Péntek: 8.00-12.00 óráig
ePapír benyújtás:
Címzett: Sárospatak Város Önkormányzata, Témacsoport: Önkormányzati igazgatás, Ügytípus: Adóügyek.
https://epapir.gov.hu/
Hivatali Kapu elérhetősége:
HIVATAL RÖVID NEVE: POLGHIVSP
KRID: 505090126
A hivatal teljes neve:
Sárospataki Polgármesteri Hivatal
Ügyleírás
Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvén (Air.) meghatározott feltételek mellett kifejezett méltányossági jogkört biztosít az adóhatóság számára, mely egyedi esetekben enyhítési lehetőséget ad a fizetési kötelezettségek teljesítése tekintetében.
Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (Art.) alapján fizetési halasztás és részletfizetés (fizetési könnyítés) az adózó és az adó megfizetésére kötelezett személy kérelmére az adóhatóságnál nyilvántartott adóra engedélyezhető.
A fizetési könnyítés abban az esetben engedélyezhető, ha a fizetési nehézség a kérelmezőnek nem róható fel, vagy annak elkerülése érdekében úgy járt el, ahogy az adott helyzetben tőle elvárható, illetve a fizetési nehézség átmeneti jellegű és az adó későbbi megfizetése valószínűsíthető.
Nem engedélyezhető fizetési könnyítés a már beszedett (pl.: idegenforgalmi adó), valamint megfizetett helyi adóra.
Ezen túlmenően a törvényi szabályozás nem teszi lehetővé fizetési könnyítést az adók módjára történő behajtásra kimutatott köztartozások többségének eseteiben sem.
A fizetési könnyítés engedélyezéséhez az adóhatóság határozatában különböző feltételeket szabhat.
Az adóhatóság a természetes személy (magánszemély) kérelme alapján az őt terhelő adótartozást, valamint a bírság- vagy pótléktartozást mérsékelheti vagy elengedheti, ha azok megfizetése az adózó és a vele együtt élő hozzátartozók megélhetését súlyosan veszélyezteti.
Az adóhatóság vállalkozási tevékenységet folytató természetes személy, jogi személy vagy egyéb szervezet kérelme alapján a pótlék- és bírságtartozást kivételes méltányosságból mérsékelheti vagy elengedheti különösen akkor, ha annak megfizetése a gazdálkodási tevékenységet ellehetetlenítené. Tőke tartozás mérséklésére nincs mód.
Az adóhatóság a mérséklést az adótartozás egy részének vagy egészének megfizetéséhez kötheti.
Jogszabályi háttér
Az adózás rendjéről szóló 2017.évi CL. törvény, 198. §,
Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény,
Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény,
A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény,
Az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet.
Benyújtó személye:
A kérelem előterjesztésére jogosult az adózó vagy az adózó törvényes képviselője vagy állandó meghatalmazottja, illetve az adó megfizetésére kötelezett személy, vagy annak képviselője.
Benyújtás formája és módja:
Gazdálkodó szervezetek, egyéni vállalkozók, valamint elektronikus ügyintézésre kötelezett természetes személyek az Elektronikus Önkormányzati portálon a megfelelő űrlap kitöltésével. Egyéb magánszemélyek postai úton vagy személyesen.
Eljárás díja:
A fizetési kedvezménnyel és adómérsékléssel kapcsolatos eljárás illetékmentes.
Ügyintézési idő:
Ha jogszabály eltérően nem rendelkezik, az ügyintézési határidő harminc nap.
A kérelemmel kapcsolatos döntés kézbesítése
Az adóhatóság a fizetési kedvezményről határozattal dönt. A döntést az adóhatóság közli az adózóval, valamint azzal, akire nézve az rendelkezést tartalmaz, és akinek a jogát vagy jogos érdekét érinti. Az adóhatóság a döntést elektronikus úton kézbesíti.
Ügyet intéző iroda:
Adóügyi és Iratkezelési Iroda 3950 Sárospatak, Rákóczi út 32.
Irodavezető:
Tamás Zoltánné tamasnevali@sarospatak.hu 47/513-261
Ügyet intéző kolléga:
Tamás Zoltánné tamasnevali@sarospatak.hu 47/513-261
Sárospatak Város Önkormányzati Adóhatóság elérhetőségei:
E-mail cím: sarospatak@sarospatak.hu Honlap cím: www.sarospatak.hu
Telefonszám: +36 (47) 513-240
Ügyfélfogadás helye:
Sárospatak Város Polgármesteri Hivatal, Sárospatak, Rákóczi út 32.
Ügyfélfogadási idő:
Hétfő: 8.00-12.00, 13.00-16.00 óráig,
Szerda: 8.00-12.00 óráig és 13.00-17.30 óráig,
Péntek: 8.00-12.00 óráig
ePapír benyújtás:
Címzett: Sárospatak Város Önkormányzata, Témacsoport: Önkormányzati igazgatás, Ügytípus: Adóügyek.
https://epapir.gov.hu/
Hivatali Kapu elérhetősége:
HIVATAL RÖVID NEVE: POLGHIVSP
KRID: 505090126
A hivatal teljes neve:
Sárospataki Polgármesteri Hivatal
Ügyleírás
Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvén (Air.) meghatározott feltételek mellett kifejezett méltányossági jogkört biztosít az adóhatóság számára, mely egyedi esetekben enyhítési lehetőséget ad a fizetési kötelezettségek teljesítése tekintetében.
Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (Art.) alapján fizetési halasztás és részletfizetés (fizetési könnyítés) az adózó és az adó megfizetésére kötelezett személy kérelmére az adóhatóságnál nyilvántartott adóra engedélyezhető.
A fizetési könnyítés abban az esetben engedélyezhető, ha a fizetési nehézség a kérelmezőnek nem róható fel, vagy annak elkerülése érdekében úgy járt el, ahogy az adott helyzetben tőle elvárható, illetve a fizetési nehézség átmeneti jellegű és az adó későbbi megfizetése valószínűsíthető.
Nem engedélyezhető fizetési könnyítés a már beszedett (pl.: idegenforgalmi adó), valamint megfizetett helyi adóra.
Ezen túlmenően a törvényi szabályozás nem teszi lehetővé fizetési könnyítést az adók módjára történő behajtásra kimutatott köztartozások többségének eseteiben sem.
A fizetési könnyítés engedélyezéséhez az adóhatóság határozatában különböző feltételeket szabhat.
Az adóhatóság a természetes személy (magánszemély) kérelme alapján az őt terhelő adótartozást, valamint a bírság- vagy pótléktartozást mérsékelheti vagy elengedheti, ha azok megfizetése az adózó és a vele együtt élő hozzátartozók megélhetését súlyosan veszélyezteti.
Az adóhatóság vállalkozási tevékenységet folytató természetes személy, jogi személy vagy egyéb szervezet kérelme alapján a pótlék- és bírságtartozást kivételes méltányosságból mérsékelheti vagy elengedheti különösen akkor, ha annak megfizetése a gazdálkodási tevékenységet ellehetetlenítené. Tőke tartozás mérséklésére nincs mód.
Az adóhatóság a mérséklést az adótartozás egy részének vagy egészének megfizetéséhez kötheti.
Jogszabályi háttér
Az adózás rendjéről szóló 2017.évi CL. törvény, 198. §,
Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény,
Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény,
A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény,
Az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet.
Benyújtó személye:
A kérelem előterjesztésére jogosult az adózó vagy az adózó törvényes képviselője vagy állandó meghatalmazottja, illetve az adó megfizetésére kötelezett személy, vagy annak képviselője.
Benyújtás formája és módja:
Gazdálkodó szervezetek, egyéni vállalkozók, valamint elektronikus ügyintézésre kötelezett természetes személyek az Elektronikus Önkormányzati portálon a megfelelő űrlap kitöltésével. Egyéb magánszemélyek postai úton vagy személyesen.
Eljárás díja:
A fizetési kedvezménnyel és adómérsékléssel kapcsolatos eljárás illetékmentes.
Ügyintézési idő:
Ha jogszabály eltérően nem rendelkezik, az ügyintézési határidő harminc nap.
A kérelemmel kapcsolatos döntés kézbesítése
Az adóhatóság a fizetési kedvezményről határozattal dönt. A döntést az adóhatóság közli az adózóval, valamint azzal, akire nézve az rendelkezést tartalmaz, és akinek a jogát vagy jogos érdekét érinti. Az adóhatóság a döntést elektronikus úton kézbesíti.
Ügyet intéző iroda:
Adóügyi és Iratkezelési Iroda 3950 Sárospatak, Rákóczi út 32.
Irodavezető:
Tamás Zoltánné tamasnevali@sarospatak.hu 47/513-261
Ügyet intéző kolléga:
Tamás Zoltánné tamasnevali@sarospatak.hu 47/513-261
Sárospatak Város Önkormányzati Adóhatóság elérhetőségei:
E-mail cím: sarospatak@sarospatak.hu Honlap cím: www.sarospatak.hu
Telefonszám: +36 (47) 513-240
Ügyfélfogadás helye:
Sárospatak Város Polgármesteri Hivatal, Sárospatak, Rákóczi út 32.
Ügyfélfogadási idő:
Hétfő: 8.00-12.00, 13.00-16.00 óráig,
Szerda: 8.00-12.00 óráig és 13.00-17.30 óráig,
Péntek: 8.00-12.00 óráig
ePapír benyújtás:
Címzett: Sárospatak Város Önkormányzata, Témacsoport: Önkormányzati igazgatás, Ügytípus: Adóügyek.
https://epapir.gov.hu/
Hivatali Kapu elérhetősége:
HIVATAL RÖVID NEVE: POLGHIVSP
KRID: 505090126
A hivatal teljes neve:
Sárospataki Polgármesteri Hivatal
Ügyleírás
A környezetterhelési díjról szóló 2003. évi LXXXIX. törvény (a továbbiakban: Ktdt.) alapján, Sárospatak város közigazgatási területén a talajterhelési díjra vonatkozó szabályok 2004. július 1-jétől léptek életbe.
Talajterhelési díjfizetési kötelezettség azt a kibocsátót terheli, aki helyi vízgazdálkodási hatósági engedély alapján szennyvízelhelyezést alkalmaz és a műszakilag rendelkezésre álló közcsatornára nem köt rá.
A törvény a talajterhelési díj mértékét a talajterhelési díj alapja, az egységdíj, valamint a területérzékenységi szorzó együttes szorzataként határozza meg.
Talajterhelési díj alapja a szolgáltató által leigazolt, az adott évben felhasznált vízmennyiség csökkentve a meghibásodás miatt elszivárgott vízmennyiséggel, és a számlával igazolt elszállított szennyvíz mennyiségével.
A talajterhelési díj egységdíjának mértéke a Ktdt. szabályozása alapján 1200 Ft/m3.
A területérzékenységi szorzó a Ktdt. 3. számú melléklete szerint attól függően változik, hogy milyen az adott terület érzékenységi besorolása: A: fokozottan érzékeny (szorzó: 3,0), B=érzékeny (szorzó: 1,5) vagy C= kevésbé érzékeny (szorzó: 1,0).
Sárospatak város közigazgatási területére vonatkozóan, a felszín alatti víz állapota szempontjából megállapított területérzékenységi szorzó a felszín alatti víz állapota szempontjából érzékeny területeken levő települések besorolásáról szóló 27/2004. (XII.25.) KvVM rendelet alapján: érzékeny besorolást kap, tehát 1,5.
A helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörbe tartozó szennyvízelhelyezéshez kapcsolódó talajterhelési díjat a kibocsátónak (fogyasztónak) kell megállapítania, bevallania és megfizetnie (önadózás) a tárgyévet követő év március 31-éig. Aki évközben ráköt a kiépített szennyvízhálózatra, annak a rákötést követő 30 napon belül el kell számolnia az önkormányzati adóhatósággal.
A 2012. évi, tízszeresére emelkedett egységdíj jogszabályi változását követően, a törvényalkotó szándékával egyezően a Képviselő-testület különböző mentességek és díjkedvezmények elfogadásával igyekezett egyrészt ösztönözni a lakosságot a hálózatra való rákötésre, illetve az időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő családokat támogatni. Rendeletünk értelmében teljes díjmentességet élveznek azon fogyasztók, akiknek az éves vízfogyasztása nem haladja meg a 20 m3-t, illetve csak kerti csappal rendelkeznek.
A talajterhelési díj adóztatása minden esetben a szolgáltató, az Északmagyarországi Regionális Vízművek Zrt., korábban a Zempléni Vízmű Kft. által kibocsátott és rendelkezésünkre bocsátott „csak ivóvizet fogyasztók listája” alapján valósul meg.
Jogszabályi háttér:
Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény,
A környezetterhelési díjról szóló 2003. évi LXXXIX. törvény,
A talajterhelési díjról szóló 21/2015. (IX.07.) önkormányzati rendelet
Benyújtó személye:
Díjfizetésre kötelezett magánszemély, vállalkozások.
Benyújtás formája és módja:
Gazdálkodó szervezetek, egyéni vállalkozók, valamint elektronikus ügyintézésre kötelezett természetes személyek az Elektronikus Önkormányzati portálon a megfelelő űrlap kitöltésével. Egyéb magánszemélyek postai úton vagy személyesen.
Az adófizetésére szolgáló számla neve és száma:
Sárospatak Város Önkormányzata Helyi iparűzési adó beszedési számla 11734169-15350095-03920000
Eljárás díja:
Az adóztatás és az adóigazgatási eljárás költségeit az önkormányzat viseli. A talajterhelési díjjal kapcsolatos eljárás az adózó számára díj, illeték és költségmentes.
Ügyintézési idő:
Az ügyintézési határidő a bejelentkezés, az adóbevallás az eljárásra hatáskörrel és illetékességgel rendelkező adóhatósághoz történő megérkezését követő napon kezdődik. Ha jogszabály eltérően nem rendelkezik, az ügyintézési határidő harminc nap.
Ügyet intéző iroda:
Adóügyi és Iratkezelési Iroda 3950 Sárospatak, Rákóczi út 32.
Irodavezető:
Tamás Zoltánné tamasnevali@sarospatak.hu 47/513-261
Ügyet intéző kolléganők:
Réthy-Nagy Henrietta nagyhenrietta@sarospatak.hu 47/513-274
Peremiczkiné Nagy Enikő nagyeniko@sarospatak.hu 47/513-274
Sárospatak Város Önkormányzati Adóhatóság elérhetőségei:
E-mail cím: sarospatak@sarospatak.hu Honlap cím: www.sarospatak.hu
Telefonszám: +36 (47) 513-240
Ügyfélfogadás helye:
Sárospatak Város Polgármesteri Hivatal, Sárospatak, Rákóczi út 32.
Ügyfélfogadási idő:
Hétfő: 8.00-12.00, 13.00-16.00 óráig,
Szerda: 8.00-12.00 óráig és 13.00-17.30 óráig,
Péntek: 8.00-12.00 óráig
ePapír benyújtás:
Címzett: Sárospatak Város Önkormányzata, Témacsoport: Önkormányzati igazgatás, Ügytípus: Adóügyek.
https://epapir.gov.hu/
Hivatali Kapu elérhetősége:
HIVATAL RÖVID NEVE: POLGHIVSP
KRID: 505090126
A hivatal teljes neve:
Sárospataki Polgármesteri Hivatal